Rekenen

We zullen hieronder proberen op te schrijven wat we in een blok behandelen

 

Blok 1, 2, 3 

 

- aflezen van een rolmaat

- cm schatten

- sommen over het tiental tot 100 zowel + als -

- Tafel 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 10

- Plattegronden herkennen bij bouwsels

- Keersom bij verhaal herkennen

- verhaaltjes sommen 


 

Blok 4:

- verhoudingstabbellen

- Tafel 1, 2, 3, 5 en 10

- Sommen over het tiental bijvoorbeeld 18 + 3 = en 20 - 5 =

- digitale klokken hele en halve uren

 

 

Blok 1, 2 en 3

- Tafel 1, 2, 10 en 5

- Klokken hele en halve uren kunnen aflezen, maar ook de wijzers goed kunnen zetten.

- Digitale klokken alleen hele uren (01:00 en ook 13:00)

- Kalender aflezen

- Verder tellen met sprongen van 10 ( 45-55-65-75-85-95-105)

- Strepen meten met een liniaal

- temposommen met de sommen tot 10 (plus en min) Héél erg belangrijk!

 

 


 

Extra rekensommen + kleine uitleg hoe we het uitrekenen.

 

  • Automatiseren tot 10

5 + 3 =             10 - 2 =          8 - 7 =          6 - 5 =

7 + 2 =             10 - 5 =          7 - 5 =          4 - 3 =

1 + 8 =             10 - 7 =          6 - 4 =          7 - 6 =

4 + 3 =             10 - 6 =          3 - 1 =          9 - 8 =

6 + 2 =             10 - 2 =          5 - 3 =          5 - 4 =

 

  • Sommen zonder tientaloverschrijding

Voorbeeld hoe we het hardop uitrekenen:

15 + 3 =                             18 - 7 =

5 + 3 = 8                             8 - 7 = 1

10 + 8 = 18                         10 + 1 =11

 

Nu de oefensommen:

11 + 6 =            15 - 3 =                               

12 + 8 =            26 - 4 =

26 + 2 =            12 - 1 =

33 + 5 =            38 - 6 =

47 + 2 =            49 - 5 =

 

  • Sommen zonder tientaloverschrijding

Voorbeeld hoe we het hardop uitrekenen:

15 + 12 =                    26 - 11 =

15 + 10 = 25                26 - 10 = 16  

25 + 2 = 27                 16 - 1 = 15

 

Nu de oefensommen:

14 + 13 =           25 - 14 =

11 + 11 =           33 - 12 =

23 + 14 =           49 - 15 =

32 + 12 =           57 - 16 =

15 + 12 =           42 - 21 =


  • Sommen met tientaloverschrijding (eerst aanvullen tot het tiental en dan de rest erbij tellen) 

Voorbeeld hoe we het hardop uitrekenen:

17 + 5 =                  25 - 6 =

17 + 3 = 20              25 - 5 = 20

20 + 2 = 22              20 - 1 = 19 (bij deze laatste stap doen ze vaak + i.p.v. -)

                              

Nu de oefensommen:

16 + 5 =                   16 - 7 =           

23 + 8 =                   14 - 8 =

15 + 7 =                   13 - 5 = 

36 + 8 =                   35 - 6 =

17 + 5 =                   47 - 9 =

 

  • Sommen met tientaloverschrijding (eerst het tiental erbij tellen, dan aanvullen tot het volgend tiental en dan de rest erbij tellen)

voorbeeld hoe we het hardop uitrekenen: 

25 + 26 =                 46 - 28 = 

25 + 20 = 45             46 - 20 = 26 ( dit mag ook 46 - 10 = 36 - 10 = 26 )

45 + 5 = 50               26 - 6 = 20

50 + 1 = 51               20 - 2 = 18 (bij deze laatste stap doen ze vaak + i.p.v. - )

 

Nu de oefenensommen:

17 + 15 =                  38 - 19 =

24 + 17 =                  44 - 16 = 

32 + 19 =                  66 - 17 =

18 + 13 =                  56 - 28 =

45 + 26 =                  35 - 28 =

 

 

Blok 4:

- We leren te turven

- Af lezen van een staafdiagram

- Sommen tot 20 over het tiental dus 8+3 = en 12 - 4 =

- Tellen van tientallen en eenheden (losse)

- Maken van een keersom bij een plaatje en het antwoord ( dit antwoord kunnen ze nog tellen)

 

Blok 3:

Gepast betalen

Sommen zoals 12 - 8 =  en 8 + 4 =

Handig tellen

Keersommen bij een plaatje kunnen opschrijven. Het antwoord mogen ze nog tellen in het plaatje.